Vrij Van Angst

Wat Is Angst?

Angst voor God

Angst voor de toekomst

Angst voor mislukking

Angst om te lijden

Angst voor de dood

Wat is angst?

Angst, een geheime vijand, infiltreerd mensen van alle leeftijden en ras, en iedere gang van het leven. Het is subtiel en verwoestend, het vergiftigd ons denken, het berooft ons van onze innerlijke vrede, en verpletterd ons genot van het leven. Het maakt ons nerveus, onzeker, gealarmeerd, verstoord , ontdaan, en onmachtig-wat een onplezierige en ongewenste gevoelens!

We vrezen strijd en verandering, mislukking en frustratie. Sommige mensen zijn bang voor ziekte en lijdensweg. Anderen voelen angst dat er iets ergs met hun geliefden zal gebeuren. Sommigen zijn bang voor anderen met hun meningen.Anderen zijn bang voor het donker, of  alleen te zijn. Velen zijn bang te sterven en ozekerheid onder ogen te komen. Er zijn Christenen die niet zeker zijn van hun zaligheid, of dat God hun zonden niet vergeven heeft. Zij zijn niet alleen bang om te sterven, maar ook bang te leven.

Angst kruipt in onze gedachten zo langzaam en geruisloos dat we amper in de gaten hebben dat we slachtoffer vallen aan zijn schadelijke invloed. Zelfs een beetje angst, als een druppeltje kleurstof in een glas water, verkleurd alles. Wanneer dit dunne stroompje angst niet gestopt word, snijd het een groef waarin andere gedachten worden omgeleid.

voor de volledige tekst Vrij Van Angst

Het leven is gecompliceerd, de wereld is geweldadig, maar uiterlijke onrusten hoeven onze innerlijke vrede niet te verstoren. Het is de innerlijke angst die we onder ogen moeten komen. Angst dringt binnen wanneer onze meest belangrijke behoefte niet word voldaan. Onze zielen, gemaakt in God's gelijkenis, roepen uit naar Hem. Wanneer we vervreemd zijn van God kunnen we verwachten dat we overladen zijn met fobieen, complexen, en angsten.

Satan maakt goed gebruik van onze angsten. Op iedere mogelijkheid verhevigd hij ze en maakt ze nog meer realistisch en logisch. Onze toestand word zwaarder en zwaarder, totdat we alle hoop op verlossing verliezen.

Satan werkt in duisternis. Hij kan niet in het licht werken omdat, " God het licht is, en in Hem is geen duisternis"(1 Joh. 1:5). Satan kent onze zwakheden, en in dat gebied presenteerd hij denkbeelden en angsten. Hij probeert de waarheid te verwoesten en ons te verwarren met onwaarheden. Als we deze dingen bedekken in de duisternis van onze harten en gedachten, zal satan zijn kwade werk van ontmoedigen en angst voortzetten. Hij kan verslagen worden en zijn krachten kunnen terug gedreven worden als we hem aan het licht bloodstellen.

Angst Voor God

De zonde zorgt voor een overweldigende angst die opwelt uit de kennis dat iemands leven niet welgevallig is tot God. Het was een tragische dag toen Adam en Eva toegaven aan het voorstel van Satan om het gebod van God om niet te eten van de boom in het midden van de tuin ongehoorzaam te zijn. Door ongehoorzaamheid zondigde zij en toen verstopte zichzelf van God's aangezicht. Die avond riep God hen, en Adam zei, "Ik hoorde uw stem in de tuin, en ik was bevreesd"(Gen. 3:10). Door de generaties sinds Adam, is de gehele mensheid onder de schaduw der zonde gekomen. Deze angst voor God's oordeel, als het een persoon tot vergeving der zonden leid, kan dan een positieve kracht in een's leven zijn. "De vreze des Heren is het begin der wijsheid" (Psalm 111:10). Dit is een Heel goed en eerbiedig respect en ontzag dat we voelen. We zien gedeeltelijk God's grootheid, Zijn gerechtigheid, Zijn oordelen. Zijn liefde, Zijn genade, Zijn wijsheid en Zijn eeuwig wezen. Hij is alwetend, almachtig, en alomtegenwoordig. We realizeren dat ons hele bestaan voledig in Zijn handen is en dat Hij ons ziet als Zijn schepping. We zijn bang om zo'n God te mishagen. We weten dat God's gerechtigheid veroordeelt naar het helle vuur diegene die in zonde leven, "Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur dat de wederspannigen zal verteren"(Heb. 10:26-27). Deze kennis brengt angst van zonden. Als we God leren kennen als onze persoonlijke vriend door berouw, vergeving en gehoorzaamheid, onze dienst tot Hem is gemotiveerd door een goddelijke vrees, en door liefde en dankbaarheid voor Zijn onbeschrijflijke gave van verlossing. "Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met strafen wie vreest, is niet volmaakt in de liefde"(1 Joh. 4:18). Onze angst voor Hem is niet een verschrikking die in ons hart toeslaat, maar een die onze liefde voor Hem verdiept. Wanneer volledig toegepast in ons leven,  is dit een angst die alle anderen kan overkomen. Waarom dan laten zovelen toe dat angst wolken hun harten vastgrijpen, verontrusten hun gedachten, en hun levensweg overschaduwen? God's weg is een weg van vrede en vertrouwen.

Er doet zich een verhaal voor over een kleine jongen die bang was alleen in het donker te wandelen, maar wanneer zijn vader naast hem liep en zijn hand vasthield verdween alle angst. De duisternis hield nu geen angst meer, omdat hij zijn vader liefhad en vertrouwde, en wist dat hij over hem waakte. Hier is de sleutel voor ons om vrij te zijn van angst: we zullen onze Hemelse Vader goed moeten leren kennen, zullen we ons leven volledig aan Hem toevertrouwen, onze handen veilig in de Zijne plaatsen. Wespreken nederig tot Hem over de vragen die onze gedachten kwellen, en de droefheid van dit leven dat ons tot wanhoop leid.

We hebben het voorbeeld van de apostel Petrus, als Jezus hem beval over de woeste golven van het meer van Galilea te wandelen. Petrus was niet bevreesd totdat hij zijn ogen van de Here afnam, en begon te kijken naar de angstaanjagende golven. Toen begon hij te zinken (Matt.14:24-31). Als we naar vrijheid van angst zoeken en ons vertrouwen in God plaatsen, zal zijn geest tot ons spreken in een kalme stem. Als we tot Hem opkijken in plaats van onze angst, zal de storm rond ons stillen. Hij kan dan onze verwarrende vragen beantwoorden, onze twijfels vervangen met zekerheid, en onze hand aangenaam in de Zijne. We kunnen , door zijn genade, de verlammende effecten van angst overwinnen.

Angst Voor De Toekomst

De mysterieuze onwetendheid voor de toekomst maakt sommige mensen ongerust. Iedere morgen ontwaken ze in een onvoorspelbare dag. Zij moeten deze zeurende "wat als" onder ogen zien als hun gedachten door donkere paden van ingebeelde vrees spoeden. " Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God" (Filippenzen 4:6). Door de toekomst in God's handen te vertrouwen, kunnen we de last van het onwetende aan Hem overdragen. Probeer het en zie!

Velen hebben angst voor de toekomst omdat ze gebrek hebben aan richting in hun leven. Niet wetende waar ze heengaan, hebben ze een soort van voorgevoel. God weet wat er voor ons ligt, en wanneer ze zich door Hem laten leiden, hun leven zal dan niet een doelloze tocht zijn, maar eerder de weg thuis.

God heeft belooft trouw te zijn aan diegene die Hem vertrouwen al moeten ze een onbekende toekomst tegemoetzien. Gelooft u het? Hoe zwaar de storm ook is, of hoe donker de nacht, of hoe hoog de berg, Hij zal u er doorheen loodsen.

Angst Voor Mislukking

We hebben een verlangen om dingen te bereiken, maar we zijn bang dat we zullen falen-onszelf, onze families, en het leven zelf. We zijn bang dat we een verkeerde keus zullen maken en een verkeerd plan uitvoeren.

God gebood Jozua " wees sterk en moedig, sidder niet en word niet verschrikt want de Here, uw God, is met u, overal waar gij gaat"(Jozua 1:9).  Als wij ons leven onder de leiding van de Meester stellen, hoeven verleden mislukkingen niet definitief te zijn. Maar kunnen opstapjes tot geluk worden.

Angst Om Te Lijden

We zullen allen ineen krimpen bij de gedachte van lichamelijke pijn, de pijn voor kritiek, de pijn voor eenzaamheid en verdriet. God zal ons niet beschermen voor alle lijden. Maar Hij zal ons de genade schenken om het dragelijk te maken. Hij heeft ons vrede en zekerheid te midden van onze problemen belooft. "God is onze toevlucht en sterkte ten zeerste bevonden een hulp in benauwdheden. Daarom zullen wij niet vrezen" (Psalm 46:1-2). Als we de Here lief hebben, zal Hij ons lijden ten goede keren. Lijden bied een gelegenheid om de aanwezigheid en de steun voor de macht van God te kennen. Het brengt ook een dieper karakter en een veelbegrijpend hart. Lijden kan ons helen of breken. Wat zal het zijn?

Angst Voor De Dood

De angst voor de dood is erg gewoon voor de mensheid. Vaarwel zeggen is een erg pijnlijke opdracht.

We moeten grip krijgen met de eeuwen-oude vraag, " Als een mens sterft, zou hij herleven?"(Job14:14). Jezus kwam, om ons te verlossen van de angst van de dood (Hebreen 2:14-15). Dat is waarom Hij stierf en weer opstond, en dat is waarom Hij ons heeft belooft, "want ik leef en gij zult leven" (Joh. 14:19). Met Hem, is de dood niet een deur in het niets maar een blinkende poort tot een nieuw leven. "Uw hart worde niet ontroerd.....In het huis Mijn's Vader's zijn vele woningen.....Ik ga heen om u plaats te bereieden"(Joh. 14:1-2). Het zal een voorbereide plaats zijn voor bereide mensen.

Bent u bereid? Heeft u zich bekeerd van uw zonden van dit leven? Bekering brengt een berouw voor begane zonden en een wegdraaien van het oude leven. Wanneer bent u voor het laatst in gebed voor de Here gekomen en hebt u Hem uw last overgedragen, uw zorgen en uw angsten? Jezus zegt, "Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven" (Matt. 11:28). Wat een uitnodiging! Wat een belofte!

Kom-vertrouwend, biddend, hoopvol, en u zult gemoedsrust hebben.

Kom-en u zult de tedere vreugde kennen van een gerust leven. God nodigt u uit om Jezus Christus te vertrouwen en vrij te zijn, vrij van angst. Kom!

Neem contakt met ons op

Tracts Bestellen